László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke - aki egyben újlipótvárosi lokálpatrióta is - Hagyó Miklós válasza kapcsán a következő levelet fogalmazta meg:

Tisztelt Főpolgármester-helyettes Úr, kedves Miklós!

Talán nem fogsz megharagudni, hogy tegezve írom e levelet, kinevezésed óta együtt dolgozunk Budapest kerékpáros ügyein, kapcsolatunk a kölcsönös elfogadáson, az együttműködésen alapul, és én, mint egy civil szervezet vezetője, ezt valóban nagyra értékelem!

Szervezetünk, a Magyar Kerékpárosklub többek között azon dolgozik, hogy a kerékpározás elfogadott, mindenki számára kívánatos közlekedési eszközzé váljon Budapesten is. Ez az a cél, aminek elérése érdekében évek óta együttműködünk a Városháza szakembereivel, szakmai vezetőivel.

Vannak eredményeink is bőven: elkészült a Budapesti Kerékpáros Koncepció, elvei és alapja bekerültek Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Tervébe, a közeljövőben ezek alapján készül el az a program, ami szabályozni fogja a város kerékpáros fejlődését a következő évtizedekben. Talán ez a legfontosabb eredménye közös munkánknak.

Sok változás persze nem látszik még az utcákon, de ez természetes következménye annak a helyzetnek, hogy Budapest szakmai vezetése is felismerte, változtatni kell a régi elveken, ha komoly eredményeket akar elérni a kerékpározás elterjesztésében. Én magam is azt gondolom, hogy ne épüljön addig jelentős létesítmény, amíg nem tudtuk meghatározni pontosan, melyik eszközt, létesítménytípust hol és hogy kell alkalmazni, mik azok a forgalomtechnikai megoldások, amik javítják a feltételeket, és főleg kívánatossá teszik a kerékpáros közlekedést azoknak is, akik eddig nem gondoltak erre, mint lehetséges alternatívára.

Ezért volt fontos felhívni a figyelmet a Dráva utcai gyalog-kerékpárút hibáira. Mert sajnos nem igaz, hogy megfelel azoknak az irányelveknek, amiket éppen most (mint feljebb írtam) közösen dolgozunk ki. Sőt a régebbieknek sem: már egy 1992-ben megírt tanulmányban is olvasható volt: „A kerékpárutak ott, ahol a forgalom szétválasztása hatásos – kereszteződések között – az autó és kerékpár közötti baleseteket meg tudják akadályozni. Ez a balesettípus - autó kerékpárost súrol vagy hátulról nekimegy (csak folyópályás balesetek) - a kerékpárút nélküli utak kerékpáros baleseteinek mindössze 7%-át teszi ki. Ezzel szemben a kerékpárút nélküli utcák kerékpáros baleseteinek 49%-a kereszteződésekben történik. Itt a forgalom szétválasztása kerékpárutak esetén hatástalan. Konfliktusvizsgálatokból kiderül, hogy kerékpárosok számára kereszteződésekben a baleseti kockázat kerékpárutak esetén minimum megháromszorozódik.” (Wofgang Rauch: Utak a Kerékpározáshoz, 1992)

E tanulmány megjelenése óta persze sok vizsgálat készült világszerte a témában, igazolva a fenti állításokat, azon vagyunk (a városháza szakembereivel közösen), hogy nálunk is készüljenek ezzel kapcsolatos felmérések.

Az sem magyarázat az esetre, hogy magánberuházó készítette-terveztette a létesítményt. A Spirál beruházója innét néhány száz méterre a Dózsa György úton ugyancsak megkapta a maga feladatát, neki is meg kellett oldani a kerékáros közlekedést, de ők – éppen a közlekedési ügyosztály felelősének javaslata alapján – megkeresték a mi szakembereinket, aminek eredményeként NEM építették meg az általuk korábban tervezett járda-kerékpárutat, hanem busz-kerékpársávot alakítottak ki.

Tehát, ahogy a sajtótájékoztatón is elmondtam, a Dráva utcai létesítmény egy „rendszerhiba”, talán gyerekbetegség, ami, ha nem beszélünk róla, ronthatja a megindult közös munkánk eredményességét.

A konkrét helyzet megoldására javaslom a szakembereink egyeztetését!

Magunknak további hatékony együttműködést, neked jó egészséget kívánva,

Üdvözlettel

László János
Elnök
Magyar Kerékpárosklub

A bejegyzés trackback címe:

https://ilyenmasholnincs.blog.hu/api/trackback/id/tr92907880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.